کد مطلب:1509 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

دستور نماز احتیاط
1224- كـسـی كه نماز احتیاط بر او واجب است , بعد از سلام نماز باید فورا نیت نماز احتیاط كند و تكبیر بگوید و حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده نماید , پس اگر یك ركعت نماز احتیاط بر او واجب است , بعد از دو سجده تشهد بخواند و سلام دهد و اگر دو ركعت نماز احتیاط بر او واجب است بعد از دو سجده , یك ركعت دیگر مثل ركعت اول بجا آورد و بعد از تشهد سلام دهد.



1225- نـماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید بنابر احتیاط لازم آن را آهسته بخوانند و نیت آن را به زبان نیاورند و احتیاط مستحب آن است كه بسم اللّه آن را هم آهسته بگویند.



1226- اگر پیش از خواندن نماز احتیاط بفهمد , نمازی كه خوانده درست بوده , لازم نیست نماز احتیاط را بخواند و اگر در بین نماز احتیاط بفهمد , لازم نیست آن را تمام نماید.



1227- اگـر پیش از خواندن نماز احتیاط بفهمد كه ركعتهای نمازش كم بوده , چنانچه كاری كه نماز را بـاطـل مـی كـنـد انجام نداده , باید آنچه را از نماز نخوانده بخواند و برای سلام بیجا بنابر احتیاط لازم دو سجده سهو بنماید.



و اگر كاری كه نماز را باطل می كند , انجام داده , مثلا پشت به قبله كرده , باید نماز را دوباره بجا آورد.



1228- اگـر بعد از نماز احتیاط بفهمد كسری نمازش به مقدار نماز احتیاط بوده , مثلا در شك بین سه و چهار یك ركعت نماز احتیاط بخواند , بعد بفهمد نماز را سه ركعت خوانده , نمازش صحیح است .



1229- اگـر بـعد از خواندن نماز احتیاط بفهمد كسری نماز كمتر از نماز احتیاط بوده , مثلا در شك بین دو و چهار , دو ركعت نماز احتیاط بخواند , بعد بفهمد نماز را سه ركعت خوانده , باید نماز را دوباره بخواند.



1230- اگـر بـعد از خواندن نماز احتیاط بفهمد كسری نمازش بیشتر از نماز احتیاط بوده , مثلا در شك بـیـن سه و چهار یك ركعت نماز احتیاط بخواند , بعد بفهمد نماز را دو ركعت خوانده , چنانچه بعد از نماز احتیاط كاری كه نماز را باطل می كند انجام داده , مثلا پشت به قبله كرده باید نماز را دوباره بخواند و اگر كـاری كـه نماز را باطل می كند انجام نداده , احتیاط لازم آن است كه در این صورت نیز نمازش را دوباره بخواند و اكتفا به ضمیمه كردن ركعت باقیمانده نكند.



1231- اگر بین دو و سه و چهار شك كند و بعد از خواندن دو ركعت نماز احتیاط ایستاده , یادش بیاید كه نماز را دو ركعت خوانده , لازم نیست دو ركعت نماز احتیاط نشسته را بخواند.



1232- اگر بین سه و چهار شك كند و موقعی كه یك ركعت نماز احتیاط ایستاده را می خواند یادش بیاید كـه نـماز را سه ركعت خوانده , باید نماز احتیاط را رها كند , و چنانچه پیش از داخل شدن در ركوع یادش آمـده باشد یك ركعت به طور متصل بخواند و نمازش صحیح است , و برای سلام زیادی بنابر احتیاط لازم دو سجده سهو بنماید و اگر پس از داخل شدن در ركوع یادش آمده باشد باید نماز را دوباره بخواند و بنابر احتیاط نمی تواند اكتفا به ضمیمه كردن ركعت باقیمانده نماید.



1233- اگـر بین دو و سه و چهار شك كند و موقعی كه دو ركعت نماز احتیاط ایستاده را می خواند یادش بیاید كه نماز را سه ركعت خوانده , نظیر آنچه در مساله گذشته گفته شد در اینجا جاری است .



1234- اگر در بین نماز احتیاط بفهمد كسری نمازش بیشتر یا كمتر از نماز احتیاط بوده , نظیر آنچه در مساله ( 1232 ) گفته شد در اینجا می آید.



1235- اگر شك كند نماز احتیاطی را كه بر او واجب بوده , بجا آورده یا نه , چنانچه وقت نماز گذشته به شـك خود اعتنا نكند و اگر وقت دارد , در صورتی كه بین شك و نماز زیاد طول نكشیده و كاری هم مثل رو گرداندن از قبله كه نماز را باطل می كند انجام نداده , باید نماز احتیاط را بخواند.



و اگـر كـاری كه نماز را باطل می كند بجا آورده یا بین نماز و شك او زیاد طول كشیده بنابر احتیاط لازم باید نماز را دوباره بخواند.



1236- اگر در نماز احتیاط , بجای یك ركعت دو ركعت بخواند , نماز احتیاط باطل می شود و باید دوباره اصل نماز را بخواند و همچنین است - بنابر احتیاط لازم - اگر در نماز احتیاط ركنی را اضافه كند.



1237- مـوقـعـی كـه مـشـغول نماز احتیاط است اگر در یكی از كارهای آن شك كند , چنانچه محل آن نـگذشته , باید بجا آورد و اگر محلش گذشته , باید به شك خود اعتنا نكند , مثلا اگر شك كند كه حمد خوانده یا نه چنانچه به ركوع نرفته باید بخواند و اگر به ركوع رفته باید به شك خود اعتنا نكند.



1238- اگـر در شماره ركعتهای نماز احتیاط شك كند , چنانچه طرف بیشتر شك نماز را باطل می كند , بـاید بنا را بر كمتر بگذارد و اگر طرف بیشتر شك نماز را باطل نمی كند , باید بنا را بر بیشتر بگذارد , مثلا موقعی كه مشغول خواندن دو ركعت نماز احتیاط است , اگر شك كند كه دو ركعت خوانده یا سه ركعت , چـون طرف بیشتر شك نماز را باطل می كند , باید بنا بگذارد كه دو ركعت خوانده و اگر شك كند كه یك ركـعـت خـوانده یا دو ركعت , چون طرف بیشتر شك نماز را باطل نمی كند , باید بنا بگذارد كه دو ركعت خوانده است .



1239- اگر در نماز احتیاط چیزی كه ركن نیست سهوا كم یا زیاد شود , سجده سهو ندارد.



1240- اگر بعد از سلام نماز احتیاط شك كند كه یكی از اجزاء یا شرایط آن را بجا آورده یا نه , به شك خود اعتنا نكند.



1241- اگـر در نـماز احتیاط , تشهد یا یك سجده را فراموش كند و در جای خود تداركش ممكن نباشد , احتیاط واجب آن است كه بعد از سلام نماز سجده را قضا نماید.



1242- اگـر نـماز احتیاط و قضای یك سجده یا دو سجده سهو بر او واجب شود , باید اول نماز احتیاط را بجا آورد.



1243- حكم گمان در نماز نسبت به ركعات مثل حكم یقین است , مثلا اگر نداند كه یك ركعت خوانده یـا دو ركـعـت و گـمان داشته باشد كه دو ركعت خوانده بنا می گذارد كه دو ركعت است و اگر در نماز چـهـار ركعتی گمان دارد كه چهار ركعت خوانده , نباید نماز احتیاط بخواند و اما نسبت به افعال گمان حكم شك را دارد , پس اگر گمان دارد ركوع كرده در صورتی كه داخل سجده نشده است , باید آن را بجا آورد و اگـر گـمـان دارد حـمـد را نـخوانده , چنانچه در سوره داخل شده باشد اعتنا به گمان ننماید و نمازش صحیح است .



1244- حـكـم شك و سهو و گمان در نمازهای واجب یومیه و نمازهای واجب دیگر فرق ندارد , مثلا اگر در نـمـاز آیات شك كند كه یك ركعت خوانده یا دو ركعت , چون شك او در نماز دو ركعتی است , نمازش بـاطل می شود و اگر گمان داشته باشد كه دو ركعت یا یك ركعت است بر طبق گمان خود نماز را تمام می نماید.